تبلیغات
.:: علمی . فرهنگی . هنری ::. - اثرات سوء آلاینده های منوکسید کربن و ازن بر سلامتی انسان 2

ضمن عرض سلام و خوش آمدگویی به شما کاربر گرامی آرزومندیم لحظاتی پربار و سرشار را در وبلاگ علمی.فرهنگی.هنری داشته باشید... جهت برقراری ارتباط با ما می توانید از قسمت « پست الكترونیك » به این موهم جهت یاری و نقد و پیشنهاد این وبلاگ برای نائل شدن به به اهداف و آرمانهای طراحان و مدیران وبلاگ دست یابید. با تشکر، مدیریت وبلاگ «احسان خدادادی»

 اثرات سوء آلاینده های منوکسید کربن و ازن بر سلامتی انسان 2  

 

مرگ سالانه 500 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در آسیا

به گفته مدیرمنطقه ای UNDP در آسیا و اقیانوسیه، تحقیقات نشان می دهد که در اثر آلودگی هوا در منطقه آسیا، کودکان و مادران بسیاری دچار انواع بیماریهای تنفسی می شوند و سالانه پانصدهزار نفر در اثر آلودگی هوا می میرند. بر اساس آمار بین المللی بیماری های ناشی از آلودگی هوا چهارمین رتبه مرگ و میر را به خود اختصاص داده اند و بنابر گزارش سازمان ملل متحد هر ساله 3 میلیون نفر از مردم جهان بر اثر این پدیده جان خود را از دست می دهند.

مطالب بیشتر را در ادامه مطلب بخوانید

آلودگی هوای تهران 2/8 برابر استاندارد جهانی؛ 

تحقیقات انجام شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوا و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی  حاکی است  که میزان این آلاینده‌ها در شهر تهران 2/8 برابر استاندارد جهانی است.روزانه 1200  تن آلاینده در هوای تهران پخش می‌شود و این در حالی است که رشد سالانه انتشار Co2 در کشور 25 درصد است.
 
ذرات آلاینده‌های فلزی از قبیل کادمیوم، نیکل، ارسنیک، یون‌های سولفات ، نیترات و هیدروکربن‌های چند حلقه‌ای از طریق انتشار در هوا عوارض سوء متعددی از قبیل کاهش بهره هوشی، کند ذهنی، ضایعات کبدی، ‌تنگی نفس و آمفیزم به وجود می‌آورد
.  
نتایج حاصل از یک مطالعه منطقه‌ای در تهران نشان داد که در مدت 140 روز، 1160بیمار تهرانی به دلیل مشکلات تنفسی و قلبی ناشی از آلودگی هوا در 5 بیمارستان تحت معالجه قرار گرفتند
.
 
بر پایه این گزارش سالانه 4000 مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا در تهران رخ می‌دهد که علاوه بر این تعداد مشابهی نیز که به بیماری سرطان ریه مبتلا شده‌اند و در معرض اکسیدهای نیتروژن بوده‌اند گزارش شده است


 
سرعت ترکیب اکسیدهای نیتروژن با هموگلوبین خون هزار مرتبه سریعتر از سرعت ترکیب مونواکسید کربن با هموگلوبین است که موجب تشکیل مواد سرطان زا در خون می‌شود  و  200 برابر بیش از جذب اکسیژن است. تمایل جذب هموگلوبین خون با مونوکسید کربن  و اثرات سوء آن بر سلامتی بصورت اختلال در بینایی، تار دیدن، خستگی، سردرد و خواب آلودگی بروز می کند و باعث ایجاد تغییر در عملکرد قلب و شش می‌شود.

نتایج تحقیقات صورت گرفته در این زمینه حاکی است : آلودگی هوا در کاهش وزن نوزادان نیز بسیار موثر است و بر میزان مرگ و میر کودکان تأثیر می‌گذارد، زیرا حساسیت‎‎ نوزادان‎ به‎ آلودگی‎ هوا بیشتر است.  ابتلای کودکان به سرطان خون اولین پیامد زندگی در خیابان‌های پر ترافیک است.  منواکسید کربن ابتلا به بیماری‌های قفسه سینه در کودکان را افزایش داده و همچنین باعث عفونت‌های شدید تنفسی (ARI) در کودکان و اطفال، بیماری‌های مزمن تنفسی نظیر تنگی نفس و برونشیت، سرطان ریه  و ابتلا به سرطان معده  شده و اختلالات ژنتیکی و ابتلا به بیماری‌های موروثی  و اختلال در حافظه را افزایش داده،  حملات آسم را تشدید کرده   و به DNA آسیب می‌رساند
مطالعات‎ دانشمندانکانادایی نیز‎ نشان‎ می‎‎‎ دهد، آلودگی هوا نـاشـی از خودروها جهش‎ و آسیب‎ ژنتـیکـی‎ در حیوانات‎ و انسان‎ را سبب‎ می‎ شود و  همچنین حاصلخیزی خاک را کاهش داده و آنرا از املاح تهی می‌کند.  

دکتر مسعود قاسمی رییس انجمن آترواسکلروز ایران  در خصوص اثرات سوء استنشاق آلاینده های موجود در هوای تهران می گوید: تاثیر آلودگی هوا در بروز بیماری قلبی و عروقی نظیر افزایش فشار خون زیانبار است و تحقیقات نشان می دهد آلودگی هوا باعث غلیظ شدن خون و افزایش احتمال بروز التهاب می شود.

وی سر درد، ضعف، سرگیجه، تهوع، اختلال در انتقال اکسیژن به بافت های بدن، ضربان شدید قلب، سکته قلبی و کاهش ظرفیت ششی را از آثار آلودگی هوا بر سلامت افراد برشمرد و خاطرنشان ساخت: افرادی که زمینه ناراحتی قلبی دارند، هنگام رفت و آمد در خیابان ها، بیش از افراد عادی در معرض خطر حملات قلبی هستند.

وی با بیان اینکه مرگ زودرس ناشی از بیماری های قلبی در نواحی آلوده به اثبات رسیده است، می افزاید: آلودگی هوای ناشی از ترافیک اتومبیل ، دود کارخانه ها یا دود سیگار موجب نازک شدن سرخرگ گردن و در نهایت بیماری قلبی می شود.

شهرهای آلوده و فقر ویتامین D

کارشناسان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز اعلام کردند: ساکنان شهرهای آلوده ای که آسمان آنها با لایه ای از هاله سیاه و تیره پوشیده شده با فقر ویتامین D مواجه هستند.

آنها معتقدند در روزهایی که میزان آلودگی هوا، به علت افزایش انواع آلایندها، ذرات معلق و گرد و غبار بالا می رود، هاله ای از دود، از تابش نور خورشید به سطح زمین جلوگیری می کند. به همین دلیل در بسیاری از کشورها نگرانی هایی در ارتباط با کاهش نور آفتاب و در نتیجه کمبود ویتامین D ، بویژه در کودکان وجود دارد.

 پوشش گیاهی شهر هم رنگ می بازد

نتایج بررسی جایکا نشان می‌دهد که بیش از هفتاد درصد درختان واقع در حاشیه بزرگراه‌های تهران به دلیل انباشت لایه‌ای از ذرات زیانبار روی شاخ و برگشان در حالت نیمه مردگی قرار دارند

 همچنین به دلیل آلودگی شدید هوا به تدریج گونه‌های گیاهی سازگار با اقلیم تهران از پهن برگ به سوزنی برگ تغییر کرده‌اند و به واقع چنارستان سابق اکنون به شهر کاج‌های نیمه مرده تبدیل شده است. تغییر گونه‌های سازگار از پهن برگ به سوزنی برگ خود عامل دیگری برای افزایش آلودگی هوا می‌شود زیرا توان پالایش هوا توسط سوزنی برگ‌ها خیلی کمتر از درختان پهن برگ است.

برخی دیگر از کارشناسان محیط زیست معتقدند : اگرچه  نمی‌‌توان از آلودگی هوا به عنوان عامل اصلی گریز حیات وحش‌بومی منطقه تهران نام برد، اما تردیدی نیست که این پدیده دست کم موجب کاهش شمار پرندگان بومی منطقه شده است. قطعا در هیچ مقطع از تاریخ تهران، شمار پرندگان موجود در این شهر تا به این حد کم نبوده است و پرندگان موجود نیز عمدتا گونه‌های جان سختی مانند کلاغ، یاکریم و گنجشک هستند. از گونه‌های کم نظیر دامنه‌های البرز، همچون عقاب طلایی و هما نیز سالهاست که مطلقا حتی یک نمونه در حوالی شهر تهران دیده نشده است.

درباره تاثیر آلودگی هوا بر آثار معماری و تاریخی شهر تهران، این نکته قابل تامل است که تغییر نمای ساختمان‌های تهران از نمونه‌های سنتی و قدیمی آن مانند آجر و گچ به شیشه و سنگ ، نیز به خاطر عوارض آلودگی هوا باشد ،تصور این است که نماهای آجری که از جمله نمایه‌های اصلی معماری ملی ایران هستند، در تهران به سرعت کدر و کثیف شده و باز پیرایی و شست‌ و شوی آنها دشوار و پر هزینه و بعضا نا ممکن است. تمامی آثار معماری مهم و بافت قدیمی شهر نیز با همین نما ساخته شده است، به همین دلیل نگهداری این بناها همیشه هزینه‌های قابل توجهی به متولیان آنها تحمیل می‌کند.

از این رو، به تدریج شاهد واپس‌نشینی آجر و پیشروی شیشه در تهران بوده‌ایم. پدیده‌ای که باعث می‌شود تهران،‌ پایتخت و مهمترین شهر ایران، نشانی ازهویت این سرزمین نداشته و جهانگردان به محض ورود به آن، سرخورده از حال و هوایی که از سرزمین هزار و یک شب در ذهن داشته‌اند، بخواهند به سرعت به اصفهان ، شیراز ، یزد و کرمان بگریزند.

منشا آلودگی و راهکارها؛

اغلب کارشناسان محیط زیست ، حمل و نقل و بهداشت و درمان در این زمینه اتفاق نظر دارند که بخش اعظمی از آلاینده ها -حدود 70 درصد- متعلق به خودروها است و سهم دیگر منابع الاینده اعم از کارخانه ها و منابع گرمایشی منازل بسیار کم است و همچنین بخش اعظمی از آلاینده های خطرناک و کشنده که همان مونوکسید کربن باشد توسط خودروها بویژه از نوع بنزین سوز و فرسوده آن تولید می شود
در سال 83، 900 هزار خودروی سبک و سنگین در کشور تولید شده که پیش بینی می شود طبق برنامه این رقم در سال 84 با 10 درصد افزایش به یک میلیون دستگاه برسد ، همچنین آمارها نشان می دهد که، ظرفیت تولید بنزین ایران 40 میلیون لیتر در روز (250 هزار بشکه در روز) است، در حالیکه مصرف کنونی بنزین در ایران از مرز 65 میلیون لیتر در روز (450 هزار بشکه در روز) هم عبور کرده است به طوری که دولت فقط در چهارماهه اول امسال برای تامین بودجه واردات بنزین 6 هزار و 242 میلیارد ریال از حساب ذخیره ارزی برداشت کرده و در صورت محاسبه هر دلار 9000 ریال این میزان تقریبا برابر 694 میلیون دلار می شود.

بر اساس این گزارش مجلس شورای اسلامی تاکنون 3.7 میلیارد دلار بودجه برای واردات بنزین در نظر گرفته است، و انتظار می رود این رقم تا پایان سال مالی (1384) به 4.5 و حتی 5 میلیارد دلار نیز افزایش یابد زیرامصرف بنزین در ایران در مقایسه با سایر کشورها بسیار بالاست و تولید خودروهایی با مصرف بالاتر از متوسط مصرف جهانی، عدم شکل گیری الگوی مناسب مصرف، نارسایی حمل و نقل عمومی، وجود  یک میلیون و 600هزار  دستگاه خودروی فرسوده بالای 20 سال و همچنین پایین بودن قیمت بنزین از مهمترین دلایل رشد مصرف این ماده سوختی  و  تزریق انواع آلایندهای خطرناک و سرطانزا ناشی از مصرف بنزین به هوای کشور است، این درحالی است که با اختصاص بخشی از این هزینه به طرح هایی نظیر گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی و ریلی و .. هم می توان از حجم بنزین وارداتی و صرف هزینه های کلان در این بخش کاشت و هم آلاینده های کمتری را وارد هوای کشور کرد.
 
تزریق سالانه 420 هزار تن منواکسید کربن

 سالانه بیش از 420 هزار تن منواکسیدکربن وارد هوای کشور می شود و شهر تهران با بیش از  2 میلیون خودرو، حدود 50 درصد از کل این آلودگی را ایجاد می کند، به این ترتیب تهران یکی از آلوده ترین شهرهای جهان به شمار می رود.
گروهی ازکارشناسان معتقدند، عمده ترین عامل آلودگی هوای تهران، خودروهای فرسوده هستند که بیش از حد معمول سوخت مصرف می کنند و به دلیل کهنه بودن، مقدار زیادی مواد آلاینده وارد هوا می کنند
.
متوسط عمر خودروها در ایران بسیار بالا است و معمولا تعداد بسیار کمی از خودروهایی که همه ساله وارد بازار مصرف می شود، از رده خارج می شود و طرح هایی هم که درزمینه خروج  این خودروها به اجرا در آمده چندان موفق نبوده و علت آن هم این است که در اغلب این طرح ها بیشتر منافع شرکت های خودروسازی و بانک ها لحاظ شده بود تا حفظ محیط زیست یا کمک به دارندگان خودروهای فرسوده
.
 
درصد زیادی از خودروهایی که در خیابان های تهران تردد می کند ، فرسوده هستند و هر روز ده میلیون لیتر سوخت را بلعیده و تبدیل به انواع آلاینده ها وبویژه منوکسید کربن می کنند، براساس اعلام کارشناسان بیش از 70 درصد از آلودگی هوای تهران  حاصل وجود خودروها فرسوده است زیرا سوخت بدون سرب در بسیاری از این خودروها به دلیل کهنگی قابل استفاده نیست. طرح هایی برای خارج کردن خودروهای فرسوده از خیابان ها و جایگزین کردن آنها با خودروهای جدید ارائه شد اما هیچ کدام از آنها تاکنون موفق نبوده است.

البته درخصوص خودروها بعنوان یکی از اصلی ترین منابع تولید آلودگی ، خودروهای شخصی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند و هرچند نقش آنها در آلودگی هوا قابل کتمان نیست، اما واقعیت این است که وسایل نقلیه عمومی و دولتی نیز سهم قابل توجهی در این آلودگی دارند. علت اصلی آن نیز فرسودگی بخش قابل توجهی از ناوگان حمل و نقل عمومی شهری و وسایل نقلیه دولتی یا همان سرویس کارکنان دولت است.

هرچند تغییر در ناوگان عمومی و جایگزینی وسایل نقلیه جدید مستلزم صرف هزینه های قابل توجهی است اما به منظور مقابله با عوامل آلودگی هوا، پیش‌بینی چنین اعتباری از سوی مسوولان، گریزناپذیر است که بالطبع می‌تواند از جمله  اقدامات و تمهیدات دولت جدید و شورای شهر برای مقابله با عوامل آلوده‌کننده تهران باشد تا بتواند در عین حال، الگویی برای سایر شهرهای بزرگ کشور نیز شناخته شود.

از برنامه جامع مبارزه با الودگی هوا چه خبر؟


از چندسال قبل  یک برنامه ده ساله برای مبارزه با آلودگی هوای تهران آغاز شد ولی مقامات اعتراف کرده اند که تاکنون تنها نیمی از اهداف این برنامه تامین شده است و حدود 15 تا 20 سال طول می کشد که نتایج مثبت این برنامه احساس شود و حالا حالا ها باید از نعمت استشمام اکسیژن خالص محروم بماند ، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان امر و حتی مردم عامی نیز این موضوع را به خوبی حس کرده اند که  هنوز نهاد مشخصی بعنوان متولی امر مبارزه با آلودگی هوا وجود نداشته و این وظیفه بین وزارتخانه ها و سایر ادارات دولتی، پاس داده می شود و تقریبا همه این نهادها توپ را به میدان دیگری انداخته و از خود سلب مسئولیت می کنند و تنها اقدام جدی آنها اعلام وضعیت هشدار و درخواست عدم حضور سالخوردگان، کودکان و بیماران در خیابانها  یا تعطیلی مدار س به علت افزایش آلودگی  است.

اما دکتر حجت ، رییس کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران معتقد است، طی سالهای اخیر برای کاهش میزان انتشار آلودگی ها زیست محیطی برنامه های گسترده ای  اجرا شده  و روند رو به رشد آلودگی که ناشی از توسعه اقتصادی و مصرف بی رویه سوخت است  تا حدی تحت کنترل قرار گرفت
.
وی می افزاید: ازمهمترین اقدمات سازمان حفاظت محیط زیست ،تعیین استاندارد آلودگی برای خودروهای سواری تولید داخل است ، به طوری که از بهار سال 2005 استاندارد برای خودروهای تولید داخل اجرا می شود و هم اکنون این استاندارد در مورد خودروهای وارداتی نیز لحاظ می شود
.
وی دیگر اقدام سازمان را حذف سرب از بنزین که باعث  جلوگیری از ورود روزانه 25 تن سرب  به هوای کشور اعلام کرد و همچنین گسترش مراکز معاینه فنی خودروها ، تولید و به کارگیری هزاران خودروی سواری مینی بوس و اتوبوس گاز سوز در تهران ، پایش کنترل صنایع آلاینده و استفاده از جرایم زیست محیطی برای کاهش آلودگی توسط صاحبان صنایع و تدوین برنامه جامع کاهش آلودگی هوا برای شهرهای بزرگ کشور را از جمله این اقدامات دانست
.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست  نتایج حاصل از اقدامات مذکور را طی چهار سال اخیر کاهش چشمگیر آلودگی هوا با وجود افزایش 50 درصدی تعداد خودروهای شهر تهران و افزایش مصرف بیش از 70 درصدی بنزین دانست و افزود: در 6 ماهه اول امسال تعداد روزهای با هوای ناسالم در تهران 50 روز کمتر از همین مقطع زمانی در سال گذشته محاسبه شده است.

اما در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که  توسعه حمل و نقل عمومی ، ریلی و خودروهای گازسوز ، سرعت بخشی  به روند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ، اجرای طرح های ترافیکی برای کاهش ترافیک ، حذف تقاطع ها و افزایش سرعت خودروها به منظور کاهش تولید مونوکسیدکربن ، استفاده از مبدل کاتالیزوری جهت تبدیل مونوکسید کربن و هیدروکربنهای نسوخته به دی اکسید کربن ، تعویض فیلتر هوای خودروها به صورت رایگان در ایستگاههای پمپ بنزین داخل شهری،  توزیع گازوئیل های کم گوگرد ، تنظیم بازار تولید خودرو در کشور و .. از جمله پیشنهادات کارشناسان ترافیکی و محیط زیست به مقامات مسئول جهت کاهش حجم آلاینده ها در هوای کشور بویژه تهران و دیگر کلانشهرها است.


نوشته شده توسط احسان خدادادی در جمعه 4 بهمن 1387 و ساعت 03:32 ق.ظ
...صفحات وبلاگ